rozenhofje

Mevrouw Famke van Eeghen, lid
Mevrouw Norma van den Berg, lid

Verkort beleidsplan

Het Rozenhofje in Amsterdam werd bij testament gesticht door de in 1740 overleden houtkoper Jan de Jager. In 1744 konden de eerste huisjes worden betrokken door bejaarde dames en in de loop der jaren groeide het hofje dankzij diverse schenkingen en legaten uit tot een complex van zo'n 55 woningen. In 1987 is een ingrijpende renovatie uitgevoerd en is het aantal woningen teruggebracht tot 28 woningen op het hofje die voldeden aan de moderne wooneisen. In 1990 werd het hernieuwde hofje feestelijk geopend.

De doelstelling van het hofje is overeenkomstig de oorspronkelijke testamentaire doelstelling het bieden van huisvesting aan minvermogende oudere (bejaarde) dames bij voorkeur van Doopsgezinde afkomst althans met protestantse opvattingen. Het bestuur (college van regenten) beslist over de toewijzing. Naast het bieden van zelfstandige huisvesting aan deze doelgroep biedt de beslotenheid van het hofje de mogelijkheid om een woongemeenschap te vormen die erop gericht is dat de bewoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven. Op deze wijze draagt het Rozenhofje tevens bij aan de maatschappelijke doelstelling om betaalbare woningen aan te bieden aan senioren met een laag inkomen.

Het Rozenhofje is een Rijksmonument en een nevendoelstelling van het bestuur is de instandhouding van dit Rijksmonument met een Doopsgezinde historie. Enkele naastgelegen panden die ook in eigendom zijn bij de Stichting Het Rozenhofje worden verhuurd waarbij de opbrengsten uit verhuur ten goede komen aan de eigenlijke doelstelling van het Rozenhofje. Tevens verwacht het bestuur de komende jaren de nodige investeringen in duurzaamheid te moeten doen.

Stichting Het Rozenhofje werft zelf actief geen nieuwe fondsen. De stichting staat wel open voor giften en schenkingen.

Het dagelijks beheer van het Rozenhofje is uitbesteed aan de Gebroeders Boendermaker B.V. die verantwoording aflegt aan het bestuur van de Stichting het Rozenhofje. De stichting het Rozenhofje heeft een bankrelatie met ABN AMRO Bank N.V.

Het bestuur van Stichting Het Rozenhofje komt tenminste 3 keer per jaar bijeen. Het bestuurswerk is vrijwilligerswerk. Er worden geen beloningen verstrekt aan bestuurders. Wel wordt een onkostenvergoeding verstrekt.